Tips en ideeën

In dit deel van onze blog gaan we onze tips prijs geven. Graag willen we jullie actief laten deelnemen aan dit deel zodat het een vraagbaak wordt voor alle vertrekkers. Dus heb je een tip, mail het ons aan zeemuis@mediawaypoint.nl

WC
De onderwater toilet heeft de neiging om uit te drogen en steeds stroever te gaan werken. Oplossing: 1 scheutje simpele plantaardige olie in de pot mee verpompen per dag.

DOUCHE
Om water te besparen kun je gebruik maken van een douchezak maar dan loop je kans op legionella besmetting. Bij de Decathlon kun je een douche zak kopen die op druk werkt en geheel geopend kan worden. Let op alleen te koop in de zomer. Met een liter water kun je al heel lekker douchen.

Verder hebben wij een buitenwater hydrofoor die verschillende functies heeft. Een er van is het voor douchen met zout in de kuip. Als je niet met dat litertje uit komt kun je dan weer je hard op halen.

WAS
Nagenoeg past er op elk jacht een wasmachine, alleen moet je dan wel denken aan een kleine bovenlader of zo. Het genot van dit luxe product is geweldig! Water te kort? Nee hoor, je wast gewoon op zout water, daar kan het apparaat gewoon tegen en bij de laatste spoeling schakel je gewoon even naar zoet. De was wordt er verbluffend zacht van. Hiervoor heb je dus ook die buitenwater hydrofoor nodig. Maar natuurlijk ook stroom. Daar zijn verschillende oplossingen voor, wij hebben een diesel generator voor dus stroom genoeg, maar we hebben ook inverters die het ding kunnen voeden. Te groot vermogen voor je inverter? Met een 1200watt kun je al aardig uit de voeten. Je koppelt de helft van de warmte elementen af en je stroomverbruik valt omlaag. Nog mooier is dat je het warmwater van de motor hergebruikt, maar goed dat hebben wij ook niet gedaan hoor. Een kort wasje duurt bij ons 40 minuten dus als je even op de motor de haven aanloopt kan je al je was hebben gedaan.

STROOM
Wij hadden een casco toen we aan de boot begonnen en hebben daarom het boordnet op 24 Volt gemaakt om meer kracht uit de accu’s te halen.
Verder hebben we behoorlijk wat accu capaciteit 4x 12volt van 240Amper uur accu’s die in twee setjes geschakeld zijn. De motor is op 12volt en heeft zijn eigen dynamo en accu. Het boordnet heeft ook zijn eigen dynamo op de motor. En een goede acculader voor op de walstroom/ generator en 3 grote zonnen panelen van 180watt elk. Voor nood hebben we ook nog een sleep generator onder de wachtkooi opgeborgen liggen. Wij hoeven eigelijk nooit stroom te draaien terwijl de koelkast altijd bij staat. Zonnepanelen zijn passieve systemen zonder draaiende delen en gaan veel langer mee dan wind turbines. Gewoon heel veel is de beste oplossing. Windgeneratoren zijn veel te duur. Zonnepanelen mogen rond de 1euro per watt kosten, anders ben je aan het verkeerde adres. Niet bij botenzaken kopen, maar rechtstreeks in de industrie.

GENERATOR
Een goedkope oplossing is gewoon een benzine generator. Licht en goedkoop maar wel redelijk rumoerig en hij staat als hij loopt in weer en wind en zon en zout. Wij hebben een goedkopen 4 KW Yanmar 1 cilinder lucht gekoelde diesel generator. Die normaal ongelofelijk veel herrie maakt. We hebben hem in een kist gebouwd en zijn uitlaat vervangen door een roestvrij stalen spruitstuk waar we met behulp van de buitenwater hydrofoor water injecteren. Daardoor is de uitlaat gewoon koud en kun je met rubberen uitlaatslang werken en zorgt het water tevens voor de beste demping. De koeling gaat met behulp van een machinekamer blower. Tevens hebben we de brandstof tank buiten de kist gemaakt zodat deze niet te warm kan worden wat de werking van de motor niet ten goede komt. Hij zit bij ons in de bakskist en als hij loopt maakt hij zo weinig geluid dat we hem zelfs in de jachthaven kunnen laten lopen.

BIMINI
Een zonnen overkapping boven de kuip is in de tropen geen luxe maar noodzaak. Wij wilde een sterk frame het liefst zo sterk dat je er op kunt lopen. We moeten dat wel kunnen omdat we anders de bazaan niet goed kunnen opruimen. De oplossing was uiteindelijk heel goedkoop en best mooi. We hebben op Marktplaats een rotte Hobby 14 gekocht en daarvan de trampoline gebruikt als bimini. Van de mast hebben we de staanders gemaakt. Onze zeilmaker heeft het zeiltje vervangen. Heerlijk stevig en ook zalig om op te liggen in het donker en naar de sterren kijken, of je huiswerk op maken.

ZONNESCHERM
Aan de bimini hebben we van lichtbruin worteldoek oprolbare zonneschermen gemaakt die met electriciteit buisjes in model word gehouden samen met wat elastiek. Mooi gekleurde worteldoek konden we heel goedkoop kopen op Curaçao maar ook in nl heb je dat spul. Het is een nylon gaas en laat dus wel wat zonlicht door maar niet alles en stopt de wind niet helmaal. En omdat je het zo kunt oprollen zit het niet snel in de weg.

WATERMAKER
Omdat we redelijk aan de maat zijn, is en watermaker bij ons overdreven. We nemen in 2 tanks 600 liter en 400 liter water aanboort waar we makkelijk 1,5 maand mee kunnen doen. Maar dat vergt wel discipline. We gebruiken de zoetwater hydrofoor nagenoeg nooit. Maar inplaats daarvan hebben we ook een voetpomp, waardoor je veel bewuster water gebruikt. Over de douchzak heb ik al geschreven. En verder zit er in de aanrecht ook een zoutwater kraan die je met een andere voetpomp bedient. De afwas spoelen we voor met zoutwater en handen wassen eerst met zout en na spoelen met zoet. Verder hebben we op de hydrofoor kraan in het aanrecht een koolstof filter geplaatst wat de vieze smaak van het chloor weg haalt. Water moet goed smaken omdat je anders te weinig drinkt.
Voor de zekerheid hebben we ook nog 120 liter water in plastic zitten, maar die hebben we tot nu toe nooit nodig gehad. Koolstof filters kosten buiten Europa een fractie van wat het in NL kost.

CHEMIE
Het is verstandig om wat tijd te stoppen in het ontdekken wat Epoxy is en doet en probeer er eerst wat mee te maken. En verder ontdek wat voor soorten kit er zijn. Eem Polymeer is de kit wat alleen aanboort gebruikt mag worden. Nooit een silicone kit! Dit spul kan rotten en is Verder veel slapper dan die Polymeer kit en de hechting is niet te vergelijken. Verder is een paar verse rollen kneedbaar staal erg handig. Seconde lijm kan soms handig zijn maar twee componenten lijm die je vindt in de geschakelde injectie spuiten is een must.
Ook een paar spuitbussen WD 40 is nodig voor het dagelijkse onderhoud. Een bus met lager vet is handig voor het onderhoud van je lieren.

ONDERHOUD
Zorg dat je weet hoe je de motor een kleine beurt moet geven.
Olie verversen, smeer olie filter vervangen, brandstof filters vervangen en koelvloeistof bijvullen. Weet hoe strak je v-snaren moeten staan.
Dit geld ook voor je buitenboord motor. Neem een keertje je lieren uit elkaar en bekijk hoe je dat moet doen voordat je op weg gaat. Op die manier weet je hoe het moet en wat er bij komt kijken en ook welke onderdelen je reserve mee moet nemen. Onderhoud de lieren regelmatig. Ik luister er gewoon naar, als ze niet het aantal klikjes geven die ze horen te geven, zit er een pal vast en moet hij worden schoongemaakt. Bij ons eens in de drie maanden ongeveer. Het is een half uurtje werk.

AFVAL
Wat doe je met je afval productie? Overboord? Nee! ….. Of alleen de dingen die vergaan misschien? Onze oplossing begint bij het inkopen waar we heel goed kijken naar de verpakkingen. Afval kun je naïef opsparen en op je bestemming afgeven, maar op de meest bestemmingen wordt het niet verwerkt zoals jullie dat in Nederland gewend zijn. Na de EU is het dus even erg om je afval in te leveren of het zelf te verwerken. Wat bedoel ik daarmee? Koop verpakkingen die zoveel mogelijk verteren in de tijd. Ik denk aan papier en metaal maar ook glas zal naar vermaling weer in fijn zand veranderen. Probeer plastics te vermijden, maar goed dat gaat niet. Alles heeft wel wat plastic. We gooien de blikken overboord, nadat we er wel voor hebben gezorgd dat ze afzinken. Dit zal heel wat jaren duren maar uiteindelijk wordt dit weer ijzer oxide en weer een natuur product. Het glas gaat ook gewoon over de muur. Als het heel blijft zal het tot in lengte van dagen niets afgeven aan de natuur, als het kapot gaat wordt het weer zand. Karton en papier overboord en zal in enkele dagen vergaan zijn. Plastic, waar het kan een heet kampvuur maken en mondjes maat verbranden zodat de temperatuur van het vuur goed hoog blijft. Op die manier is de uitstoot het minst schadelijk. Een goede oplossing is het niet maar mee nemen en op de vuilnis hoop laten verbranden is veel slechter, omdat daar met slecht vuur wordt gewerkt dus ook meer uitstoot. Of nog erger, ze gooien het gewoon in zee en dan blijft het daar en zal niet echt worden afgebroken dus is en blijft het vervuiling. Dus geen plastic flessen met cola en frisdrank, maar aanmaak ranja. Of als het moet bubbelen, die het dan met blikjes. De blikjes van tegenwoordig zijn wel heel erg slap dus zeer kwetsbaar, maar dat is alleen een zaak van goed opbergen. Dat ze slap zijn is alleen maar goed, dan zijn ze eerder verteert. Waar dumpen we? Op een diepte van 1000 meter of meer omdat de waterdruk het vertering proces vergoot en de kans dat het afval uiteindelijk voortijdig de kust bereikt tot nihil wordt gereduceerd. Graag over dit onderwerp reacties, misschien weten jullie een nog beter methode.
De grootste afval stroom is bij ons de uitstoot van de diesel motor, maar daar kunnen we niet om heen, je moet gewoon veel motor uren maken…. Zorg dat je motor goed is en dat hij geen slecht verbranding uitstoot, en probeer economisch te varen, dan is je uitstoot ook het minst.

KOMBUIS
-Kleine oven die snel warm is en dus weinig gas gebruikt.
-werk met een snelkook pan, daar bespaar je veel gas mee en als hij bij een zware zeegang van het fornuis vliegt kan er nagenoeg geen hete vloeistof uit komen en zijn de kans op ernstige brandwonden veel kleiner.
-neem een maatbeker en maatschepjes mee, op zee werkt een weegschaal niet. Dus niet alleen voor vloeistof maar ook voor het gist en de meel ed.
-silicone bakvormen zij handig om in te bakken, maar zijn ook ideaal als antislip bakken.
-zoutwatertap bij de wasbak voor de afwas ed.
-voetpompen voor makkelijke bediening met je handen vrij en ook nog water besparend ook.
-messen zijn gewoon een gevaar op zee, dus die hangen bij ons aan dubbele magneet strips aan de wand.

DE BOOT OMBOUWEN
Je boot moet worden omgebouwd tot vertrekkers bak. Ik ben er van overtuigt dat je zelf het meeste moet doen, zodat je weet hoe alles zit en je zelfs in het donker alles kunt vinden. Ben je niet zo handig, blijf er dan zo veel mogelijk bij als je iemand anders het werk laat doen en vraag de oren van zijn hoofd zodat je dubbel waar krijgt voor je geld. Een belangrijk punt is de belading van de boot. Wij hebben in Nederland niets meer dus alles wat we hebben is mee. Dat houd in dat Zeemuis inplaats van de normale 14 ton nu 19 ton of meer weegt en dat gaat heel erg ten kosten van de snelheid. We maakte tijdens de proefvaart nog een daggemiddelde van bijna 200 mijl bij heel mooi zeilweer, nu zijn we al heel erg blij als we over de 130 mijl komen bij mooi weer. Helemaal niet slecht voor een vertrekkers bak maar wel als je gehoopt had wat meer dan gemiddeld te kunnen maken. Maar goed het went en door slimmer te beladen is de snelheid redelijk te noemen. En een ding is bij dit soort reizen van belang en dat is dat de factor tijd relatief gezien moet worden dus snelheid ook. In het begin van de trip zaten we nog tussen de een jaar vertrekkers en die racen het hele stuk rond, maar nu we door het kanaal zijn valt dat totaal weg en kijken we niet meer op een dag meer of minder. Wel genieten we van alles wat we mee hebben zoals de generator en de wasmachine. Doordat de boot zo veel zwaarder wordt moet je wel sommige dingen goed bekijken of dat wel zo maar kan. Bij ons lekt nu de afdichting van het roer en moest de motor voorzien worden van een belucht systeem om het hevelen van het koelwater terug in de motor te voorkomen. Ook is het verstandig om je stuur systeem goed te beoordelen of het in staat zal zijn je de gehele wereld om te sturen, bij ons is hij vervangen door een wormwiel vertraging kast in een oliebad met trek- en duwstangen Onverwoestbaar maar ook wel weer zwaar. De stuurkabels die er origineel op zaten braken gelukkig al bij een van de proef vaarten op het Veerse meer onder voltuig… Ik was blij dat de nood helmstok er binnen 10 seconden op hadden zitten.
Een ander punt is je ankergerij, dat moet kloppen bij de nieuwe waterverplaatsing van je schip.

ANKERS
Wij waren in onze vorige reis heel blij met de CQR en toen we Zeemuis kochten zat er weer een zware CQR anker bij. Alleen voldeed deze totaal niet en in Spanje verdiepte we ons in de nieuwste ankers en daarbij was YouTube een hele goede hulp. We kochten uiteindelijk een Rocna 40 wat klopt bij het huidige gewicht van de boot. Een 25 zou ook kunnen als je dus uitgaat van het legen gewicht, maar als er dan iets met de boot gebeurt gaat de verzekering echt moeilijk doen en ik geef ze ook geen ongelijk. De Rocna bevalt ons goed is nog altijd direct ingegraven en zelfs bij ankergrond die bekent staat als slecht kregen we het anker met moeite uit de grond. We moeten hem eerst helemaal ophalen totdat we boven het anker liggen en dan trekken we hem er uit door er overheen te varen met flink wat pk op de schroef een ankerboei met stevige lijn is geen overbodig luxe, op die manier kun je het anker achterwaarts uit de grond trekken. We hebben als tweede anker een Danfors, een aluminium licht gewicht anker waar we ook erg tevreden over zijn deze heeft 10 meter ketting en nog eens 50 meter lijn. Het hoofd anker heeft 60 meter ketting. Een ankerlier is een must en een elektrisch ankerlier heel erg handig. Verder hebben we ook een offer anker dat we alleen zullen gebruiken als we moeten ankeren op een plek waar we bang zijn dat het anker niet meer los zal komen en we het zullen moeten opofferen aan de zeebodem.

STUURAUTOMAAT
We sturen alles zo veel mogelijk met een Windpilot, een kwestie van leren omgaan met dit elegante stuur maatje en je wil nooit meer iets anders. We hebben ook een hele oude elektrische machine, maar die is eigelijk te licht voor de boot maar werkt uitstekend als we totaal zonder wind zitten. Met de hand sturen is waanzin, als je denkt dat dit realistisch is, romantiseer je de onderneming en raad ik je aan het bij een droom te houden.

COMPUTERS
We hebben 4 computers aan boort, twee apples voor de media en twee windows voor de navigatie. Ik ben een apple gebruiker en niet alleen omdat ze zo mooi zijn, maar omdat ze het altijd doen. Jammer dat ik Open CPN software niet goed op de mac aan het draaien heb gekregen anders was er nooit een windows systeem aanboort gekomen. Maar goed we zijn gewoon met een nieuwe pc begonnen en hebben de oude pc van 10 jaar terug als backup en tot nu toe is het nog altijd goed gegaan. Ze gaan nooit op het web en we denken dat dit toch wel belangrijk is als je er ook op moet navigeren. In de kuip kun je het computer scherm herhaald zien op een extra monitor, wat erg handig is bij het aanlopen van een haven ed. Verder is de I- PAD een geweldige communicator gebleken en tevens ook een leuk digitaal speel platform. We doen er al het internet verkeer mee op de wal en ook houden we hiermee de blog bij. Maar goed het kan altijd beter maar daar hoort ook een prijsje bij. Oja, een printer is nodig maar een lamineer apparaatje is heel fijn.

SSB zender
Wij hebben dus een ssb zender op het laatste nippertje voor vertrek gekocht samen het behalen van onze zendamateurs diploma. Dat doen we dus nooit meer! Totaal onbenullig, neem gewoon sailmail. Is veel betrouwbaarder en is het geld dus zeker waard. We hebben een braven icom ic-718 met pactor 3 modem en een icom at 141 tuner maar we missen gewoon vermogen en moeten dus kunst en vliegwerk uithalen om een goede verbinding tot stand te brengen. Een tip, koop de spullen in de USA is mij verteld, maar ja dan moet je wel weten wat je nodig hebt en eerlijk gezegd was ik wel blij om het spul gewoon braaf bij Jugo van Shiptron te bestellen.

MARIFOON
Zorg er voor dat je een zee marifoon hebt anders wordt je teveel beperkt in je zendvermogen. Soms moeilijk aan te komen, wij hebben hem gewoon in de USA besteld en daar is alles open en kun je aan alle kanalen komen. Voor de tijd in Nederland hadden we hand vhf met atis.

BIJBOTEN
We hebben de luxe van 2bijboten maar in de praktijk worden die niet vaak bijden gebruikt. We hebben een Rib met aluminium bodem van Hyperlon merk AB de negen voet nieuw gekocht in Panama. En een Optimist met luchtkamers en zeil setje. Voor de Rib hebben we een 4-takt suzuki 9.9 pk met een snelle schroef. En voor de optimist een Honda 4-takt 2.3 pk die we ook gebruiken op de rib bij hele korte stukjes om even snel naar de kant te gaan. We hebben twee boten omdat we die al hadden en om Djerie wat meer vrijheid geeft als we in een ankerbaai liggen en ze zelfstandig met vriendjes dingen kan ondernemen. Het is nog niet vaak gebeurt, maar als het wel het geval is is het al alle moeite waard. Verder is het een heerlijke bakskist extra op dek waar al onze kannen water diesel en benzine in worden opgeborgen. Voordat we de rib kochten hadden we een volledig aluminium boot maar die was te onstabiel en te licht waardoor we een paar keer bijna zijn omgeslagen. Daarom nu deze dure rib. De rib kan samen met de grote motor ons in plane vervoeren, waardoor je makkelijk mijlen ver weg kan gaan met dit ding zonder dat dit irritant lang duurt. Water skiën voor de kinderen is ook mogelijk, daarom hebben we een ski tube meegenomen. Een echt luxe product maar wel heel leuk. Alleen wel heel goed op slot zetten is wel gewenst, de motor is ook handig voor bijvoorbeeld vissers!
Om diefstal te voorkomen halen we altijd alle stikkers van de motoren, zodat ze niet direct laten zijn wat ze zijn, en een oud T-shirt over de Suzuki maakt het heel snel al een lor om te zien.
We moeten nog een jas maken voor de rib tegen slijtage en zon maar daar zijn we nog niet aan toe gekomen, al hebben wel de stof al aan boord.

NAAIMACHINE
Ja we hebben ook een naaimachine. Een hele sterke die ook door wat zwaarder materiaal prima zijn klusje kan klaren. Heel handig maar ook heel kwetsbaar, je moet hem echt goed droog op kunne bergen anders overleeft hij het niet.

HOND AANBOORT
Ons Dropje is inderdaad mee, en dat geeft heel veel rompslomp maar ook veel vermaak voor de kinderen en het is een prima alarm systeem. En heeft ook een afschrikwekkende werking. We hebben drop heel bewust genomen met de wetenschap van deze reis. Vanaf het begin af aan zijn we er ook mee bezig geweest. Ze is zinlijk geworden op een kattenbak en daar doet ze nog steeds haar behoeften op. Ze is klein van formaat zodat je ze heel eenvoudig in en uit de boot kunt tillen maar toch pittig van karakter om zo toch aan haar waakhond taak te kunnen voldoen. Het is dus een Terriër. Er zijn een aantal landen waar ze niet aan de wal mag dus maken we er geen gewoonte van om er altijd mee naar de kant te nemen. We laten er wel uit hoor maar het moet niet een gewoonte zijn voor haar om altijd mee te mogen, dan snapt ze er niets meer van als het dus niet mag. Inentingen, sterilisatie, chip, paspoort dierenarts verklaringen etc etc. Allemaal nodig maar ook weer nutteloos omdat de reis veel te langzaam gaat en dus alle verklaringen zijn verlopen. In Nieuw Zeeland moet ze in quarantaine en in die periode gaan wij het land verkennen. Zielig? Misschien, maar het gaat gewoon niet anders. Denk niet dat dit even allemaal te regelen is, drop is nu drie en die tijd hadden we ook nodig om haar voor te berijden op de trip. De kosten de hond zijn ook fors, ik schat zo bij elkaar gaat ze met aanschaf, inentingen, paspoorten, sterilisatie en quarantaine bij elkaar zo’n 2500 euro kosten.

Advertisements

4 thoughts on “Tips en ideeën

  1. Theo

    Wat een berg goede tips, Jeroen. Geweldig voor vertrekkers. Maar er zullen zeker nog een hele boel tips bijkomen, denk ik. Want al doende leert men. Zo zie je maar dat je toch wel handig moet zijn om dit allemaal te kunnen en te doen, ik vraag me dan ook af of er veel vertrekkers zijn die dit allemaal begrijpen. Het is dus niet allemaal romantiek en genot.
    Succes. Pa

    Reply
  2. Ubbo Nieuwland

    Weet je dat je op een mac (book) prima windows kunt draaien? Via bootcamp. Je maakt twee partities van je HD en installeerd op de nieuwe partitie windows. Daarna kun je kiezen welk systeem je mee wilt opstarten. Werkt prima. Bootcamp staat op je mac (als die heel oud is, gaat het verhaal waarschijnlijk niet op).

    manuals.info.apple.com/nl_NL/Boot_Camp_Installatie-configuratiegids.pdf

    Vaar wel!

    Ubbo Nieuwland

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s